Скільки Чернівці заробляють на комунальних підприємствах? Чи є збитковими комунальні підприємства в інших регіонах України? Ці проблеми досліджувалися громадським сектором в рамках проекту IWPR за підтримки МЗС Норвегії та проекту Центру громадського контролю "ДІЙ!"
Не всі комунальні підприємства працюють збитково. У багатьох містах існує практика надходження до міського бюджету певного відсотка від їх прибутків. Пункт 29 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" дозволяє міським радам отримувати додаткові надходження від комунальних підприємств, але це можливо, якщо КП отримують значний дохід, з якого вже передають частину коштів до бюджету міста.
Представники ГО "Центр громадського моніторингу та аналітики", ГО "Асоціація Політичних Наук", Чернівецька Обласна Організація Всеукраїнської громадської організації "Громадянська мережа "ОПОРА", ГО "БРМГО "Буслав Січ" для порівняння в рамках проекту IWPR за підтримки МЗС Норвегії та проекту Центру громадського контролю "ДІЙ!" взяли різні за регіонами, чисельністю населення та кількістю комунальних підприємств міста і розповіли про те, скільки прибутку надходить у місцевий бюджет.
Органи місцевого самоврядування в Україні по різному використовують дану норму, встановлюючи різні відсотки до зарахування. Наприклад, маленьке місто Богуслав встановило 5 %, Чернівці - 15% а Тернопіль - 30%. Проте на противагу їм, міста Кропивницький та Рівне не встановлювали цього стягнення і отримують кошти від власних комунальних підприємств у вигляді податків на рівні з іншими підприємствами.
Чернівці
У місті комунальні підприємства сплачують фіксовані 15% від чистого прибутку. Минулого року це становило 2 233,7 тис. грн, що майже на 2 млн менше ніж у 2018 році. Збитковими є "Чернівціводоканал", "Спецкомунтранс", "Чернівцітеплокомуненерго", "Міжнародний аеропорт Чернівці", "Чернівецьке тролейбусне управління".
Як пояснив заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Середюк Володимир: "Фактично, якщо ми говоримо про господарську діяльність Чернівецького тролейбусного управління, то вони не є збитковими. Але підприємство здійснювало закупівлю тролейбусів, кошти давалися з бюджету. І якщо додати ці кошти для виконання зобов'язань за кредитно-лізинговими угодами, то підприємство є збитковим".
Основною причиною збитковості "Чернівціводоканалу" є понаднормові втрати. У економічно обгрунтованому тарифі закладено 40 % норму втрат, реальні втрати - 67 %. Причина - зношеність мережі та технологічне обладнання на водозаборах, яке розраховане на більшу подачу води, ніж потребує місто.
Проблема "Чернівцітеплокомуненерго" - ціна на газ та відсутність автоматики при подачі тепла. Зі слів заступника міського голови, внаслідок постанови уряду лише 7 % прибутку від платежу йдуть на витрати підприємства, решта 93% - сплачують "Нафтогазу". За таких обставин підприємство могло б покривати свої потреби, якби не велика заборгованість населення- близько 80 млн грн.
Прибутковість підприємства "Міжнародний аеропорт Чернівці" залежить від кількості та статусу (внутрішні та міжнародні) перельотів. У весняно-літній період аеропорт дохідний, якби були постійні, хоча б 2 рази у тиждень, міжнародні рейси, підприємство працювало б без збитків. Основні витрати аеропорту - виплата зарплати та підтримка його діяльності, зокрема техніки безпеки.
Комунальне підприємство "Спецкомунтранс" тарифозалежне, тобто тариф формується відповідно нормативних актів і не може бути вищим. А діючі тарифи нижчі від економічно обгрунтованих. У підприємстві немає власних сміттєвозів, для вивезенння побутових відходів змушені залучати приватних підприємців, а це додаткові витрати.