На Буковині майже 200 дітей будуть охоплені інклюзивним навчанням з першого вересня

Шанс на повноцінне навчання віднині мають всі діти, включно з тими, хто потребує тимчасової чи постійної підтримки в освітньому процесі.

Буквально днями президент підписав закон про право на освіту для осіб із особливими потребами у всіх навчальних закладах. Такі діти без жодних перешкод абсолютно безкоштовно з нового навчального року зможуть здобути освіту у державних і комунальних навчальних закладах.

Допускають також дистанційну та індивідуальну форму навчання.

За словами чиновників, фінансування заходів, передбачених законопроектом, буде відбуватися за кошти субвенції з державного бюджету, місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.

68 навчальних закладів області буде охоплено інклюзивним навчанням

Що стосується Чернівецької області, то, за словами заступника директора департаменту освіти і науки Надії Періус, на початок червня виявили 181 дитину, які будуть охоплені інклюзивним навчанням з першого вересня, пише Погляд. Звісно, за літо кількість може зрости, однак несуттєво.

- Інклюзивне навчання відбуватиметься у 68 навчальних закладах, охоплено 141 клас, - каже Н. Періус. – Працюватимуть з такими дітками 94 асистенти вчителя. Також плануємо відкрити три групи ДНЗ – дві у Заставнівському районі та одну – у Новоселицькому. Ми працювали над тим, аби класи з інклюзивним навчанням обов’язково були по всій області і кожному районі.

Звісно, те, що проект втілюють у життя, однозначно добре. Однак тут є два камені спотикання. Перший – соціальний. Суспільство нині просто не готове сприймати діток із особливими потребами. Хоча вони, як і решта дітей, заслуговують на розвиток та освіту серед однолітків.

- Потрібно переймати досвід інших країн, коли дітки з особливими потребами розвиваються у соціумі, - зазначає Н. Періус. – Інклюзивне навчання, з одного боку, допомагає таким дітям соціалізуватися, з іншого, - сприяє звичайним дітям виробляти толерантне ставлення до них. Так, на початку буде важко. Однак я впевнена, що ми рухаємося у правильному напрямку. І це дійсно дасть результати. Якщо проект буде успішним, можна розраховувати на додаткове фінансування від держави.

Діти з особливими потребами потребують особливих умов

Другим і не менш важливим каменем спотикання, є фінанси. Для того аби діти з особливими потребами комфортно почувалися у звичайних школах, садочках чи вишах, потрібні чималі кошти.

- Цей захід однозначно позитивний, - вважає заступник директора з навчально-виховної роботи Чернівецької гімназії №5 Галина Фурдига. – Але дитину не просто так можна включити в освітній процес. Для таких діток потрібно створити всі умови, аби їм було комфортно. Адже досить часто у нас вони фактично залишаються закритими у чотирьох стінах – їх ніхто не чує і не розуміє, а вся турбота про них лежить на плечах батьків. Тому інклюзія виховує толерантність у здорових дітей, вони починають розуміти, що у житті може трапитися все. Психологічно це правильно. А ось продумати у школах все, аби таким діткам було комфортно, складно, насамперед, матеріально. І якщо вирішення цього питання передадуть на школи, їм доведеться дуже важко.

За кордоном для дітей з особливими потребами у звичайних навчальних закладах є окремі кімнати, де вони можуть відпочити від шуму. Така дитина сидить на уроці стільки, скільки може – 10 хвилин чи 30. 45 хвилин утримувати насильно за партами їх неможливо. Здоровий школяр не завжди може витримати стільки.

- Там дитина з особливими потребами іде до школи тоді, коли може і не має протипоказань, - каже Г. Фурдига. – Інші школярі бачать її з самого початку і нормально сприймають. А як включити таку дитину в освіту у наших школах, де навіть потрібних кабінетів не вистачає?

Н. Періус пояснює, що в області чимало навчальних закладів, потужність яких значно більша, ніж кількість дітей в них. Тому акцент у створенні інклюзивних класів робитимуть саме на такі заклади.

- Головне, аби проект стартував і дав результат. Як тільки буде результат, ми будемо боротися, аби для діток з особливими потребами створювати всі потрібні умови, - каже Н. Періус. – До того ж, згідно з концепцією нового освітнього простору, однією з вимог є обов’язкове облаштування навчальних закладів пандусами, тактильними дошками, тобто цілим переліком того, що допоможе дитині з особливим потребами у будь-який час мати доступ до освітнього закладу.