Відключення світла на 15 годин в Чернівцях: правда чи міфи - розʼяснення Обленерго

Ілюстративне фото з відкритих джерел

У соціальних мережах часто ширяться чутки про те, що взимку 2025 року світла не буде по 15-20 годин на добу. Щоб отримати правдиву інформацію та уникнути паніки серед чернівчан, ми звернулися до АТ "Чернівціобленерго". 

Як будемо зимувати, важко зараз давати якісь прогнози, проте – час покаже.

Станом на 30 вересня, є сподівання, що за умови лагідного температурного режиму, який був минулої зими, можемо пройти опалювальний сезон легко. 

Наразі тривають ремонти енергетичного обладнання, плани ремонтної кампанії виконуються, тож є всі шанси максимально підготувати енергосистему до зимових навантажень. 

Проте, тут є два дуже важливі аспекти:

Перший – так може трапитися, якщо не буде нових руйнівних обстрілів російськими терористами об’єктів енергетики України. 

Другий – ми не знаємо достеменно, якою буде зима. Якщо зима буде суворою з тривалими морозними періодами, то без погодинних відключень навряд чи обійдеться.

Щодо різноманітних повідомлень, які зараз спливають в інфопросторі.

Вважаємо, що це лише припущення і жоден з цих прогнозів не має фахових обґрунтованих підстав. 

Рекомендуємо не звертати увагу на такі "лякалки", які діють здебільшого деструктивно. А зосередитися на підготовці до зими: бажано у кожній оселі передбачити можливість автономних джерел освітлення та обігріву. 

Бо війна, на жаль, триває і російські окупанти ніяк не покидають спроб знищити Україну.

На усі конструктивні запитання чи навіть дорікання споживачів щодо нашої

роботи, ми реагуємо і надаємо необхідні пояснення. 

Крім того, щодня у своїх дописах детально пояснюємо причинно-наслідковий звʼязок нинішніх проблем в енергетиці.

Тема світла сьогодні – дуже вразливе питання. Розуміємо, коли люди знервовані через відключення світла, тому через надмірні емоції не завжди можуть почути чи сприйняти наші пояснення. Але ми дуже терплячі, тож не втомлюємося знову і знову знаходити зрозумілі доступні аргументи: чому все це відбувається саме так. 

Також розуміємо, що психологічно легше звинувачувати у проблемах когось, хто відкрито іде на діалог.

Тобто, через відсутність світла, води, нестачу коштів, високі тарифи, нестабільний емоційний стан декотрим людям найлегше у всьому звинуватити Обленерго.

Через це іноді від людей "прилітають" до нас найрізноманітніші звинувачення, які до нашої роботи не мають відношення.

Варто враховувати, що ворожа агентура дуже щільно проникла в інформаційний простір України і використовує емоційну нестабільність українців, щоб посіяти розкол у суспільстві.

Тому у коментарях ми чітко бачимо на регулярній основі коментарі з реальних акаунтів людей, які містять схожі між собою формулювання. 

З такими "дописувачами" ми теж працюємо. При чому такі ж проплачені коментарі обурення присутні не лише під дописами про стан енергетики. Схожі сердиті коментарі добре видно під будь-якими дописами інших тематик.

Зараз люди обурюються з усіх причин. 

Наприклад, "чому у сусіда є світло", "ви не вимикаєте ресторани", "тільки наша група без світла". Або є такі звернення: "я їхав трасою і бачив, що у тому селі світло не відключають".

Насправді, у графіки погодинних відключень (ГПВ) увійшли всі адреси по всій області. 

На сьогодні немає такого району, який би не вимикали за графіком.

Потрібно розуміти, що сусідні вулиці, будинки і навіть різні під’їзди одного будинку можуть знеструмлюватися у різний час. Тому що належать до різних груп, бо приєднані до різних мереж і живляться від різних підстанцій.

Щодо ресторанів, яких "не вимикаємо" – на сьогодні майже увесь бізнес подбав про автономні джерела живлення, щоб не втрачати клієнтів. 

Тому, якщо уся група відключена, а "ресторан працює", це означає, що заклад переключився на генератор, акумулятор чи іншу установку резервного живлення.

Сьогодні у ГПВ не вимикаємо лише ті об’єкти, які живляться на одній лінії з приміщеннями критичної інфраструктури або об’єктами життєзабезпечення області. 

У Обленерго постійно працюють над оптимізацією мереж з метою справедливого розподілу потужності під час застосування ГПВ.

Зміни у графіках пов’язані виключно зі змінами в роботі енергосистеми. 

Щодня в Обленерго буковинцям нагадують, що енергосистема працює динамічно: щогодини рівень споживання змінюється, тому під це споживання має "підлаштовуватися" і генерація. 

Керують балансом споживання = виробництво диспетчери НЕК Укренерго. І якщо виникає загроза дисбалансу, тобто споживання різко збільшується, а забезпечити потреби споживачів нема як, бо частина об’єктів генерації зруйновані, сонця нема через щільну хмарність і обсяг імпорту вже вичерпано, тому диспетчер вимушений обмежувати це споживання. 

Тоді регіональні диспетчери НЕК Укренерго терміново надають команду запровадити обмеження для споживачів чи збільшити/зменшити кількість черг. Коли діяли стабілізаційні відключення, таких змін могло бути по кілька на день. 

Все це робиться для того, щоб зберегти енергосистему в робочому стані і не дозволити російським терористам досягти своєї мети, які прагнуть зруйнувати нашу енергосистему і наше життя.

Діяти за принципом: вода камінь точить. Обленерго вперто продовжує все пояснювати і "розжовувати". 

Бо люди панікують здебільшого, коли не знають/не розуміють, що відбувається. Тому краще вкотре повторити і кожному особисто приділити увагу, ніж сподіватися на "якось пройде". 

Бо все одно є певна кількість людей, які не хочуть нічого знати, їм тільки "дайте світло". Такі люди були за всіх часів і є повсюди.

Також нині присутній дуже сильний вплив проплачених джерел, які за будь-яку ціну прагнуть досягти дестабілізації – власне цим дуже професійно займається кремлівська фабрика фейкоробів. Натомість у підприємстві протиставляють споживачам відверте спілкування. 

Будуємо відкритий і чесний діалог. А також борються за своїх споживачів, щоб вони довіряли обленерго, а не підозрілим джерелам.

У графіках погодинних відключень жодних переваг, привілей чи інших відмінностей при знеструмленні осель залежно від розташування, розмірів, обсягів чи тим більше форми власності, чи умовного "статусу" – немає. 

Є електричне обладнання і лінії електропередачі з певним обсягом потужності, які мають знеструмити за графіком. 

Вимикають не будинки і вулиці, а обладнання, яке забезпечує споживачів певним обсягом потужності. Тому, коли кажуть зняти таке-то навантаження, вимикають електричне обладнання заданої потужності. 

Спілкуємось людською мовою,уникаючи незрозумілої вузько фахової термінології, щоб людина без спеціальної освіти могла зрозуміти непрості речі. 

Звісно про всі деталі роботи галузі електроенергетики немає сенсу пояснювати, але в загальних рисах складні процеси донести можна. 

Раніше, ще до великої війни, більшість користувачів електроенергією і гадки не мали, як працюють атомні енергоблоки, гідроелектростанції, що таке дефіцит потужності, баланс в енергосистемі, що таке розподіл електроенергії, підстанції, ЛЕП, високовольтні лінії, кабельні мережі – не було запиту на цю термінологію. Бо енергосистема працювала для більшості з нас непомітно. 

З початком стабілізаційних відключень виникла гостра потреба зрозуміти не лише "чому у сусіда є світло", а й те, що енергосистема України під серйозною загрозою руйнування. 

Тепер кожен з нас добре усвідомлює цінність електроенергії у нашому щоденному житті і кожен з нас безпосередньо бере солідарну дольову участь у збереженні енергосистеми України. У прямому сенсі.

Усі офіційні повідомлення урядових інституцій, підприємств енергетичної галузі, зокрема НЕК Укренерго, Енергоатом, Укргідроенерго, усі обленерго країни є достовірними джерелами інформації. 

Варто це розуміти і орієнтуватися на них. Інші повідомлення, які часто звучать "правдиво", бо їх озвучують нібито "експерти", потрібно перевіряти. Людям насправді важко розібратися у величезному потоці інформації і навряд чи можливо верифікувати кожну фразу. 

Ускладнює ситуацію з дезінформацією й політика деяких представників ЗМІ, які задля рейтингів переглядів і вподобайок поширюють неперевірену інформацію, і за це немає жодної відповідальності. 

Тому, поки в Україні безкарно діятиме ворожа пропаганда, яка за багато років досвіду вийшла на високий рівень професійної брехні, уникнути поширення чуток та фейків не вдасться. 

Ми ж з вами мусимо акумулювати увесь наш здоровий глузд і холодний розум, щоб не вірити всьому, що пишуть в інтернеті й навчитися вирізняти фейки. 

Допоможе у цьому протидія російській пропаганді й дезінформації, яка дуже добре працює в Україні. Ну, і зрештою, довіряти енергетикам – адже, вони завжди озвучують реальний стан речей.

Маніпулювати графіками, на чиюсь користь – технічно неможливо. 

До створення, впровадження, застосування графіків і контролю за ними задіяна велика команда працівників на різних рівнях від керівництва до електромонтерів. Помилки чи неточності, звісно, трапляються, як у будь-якій роботі. 

Їх виправляють і винні працівники несуть покарання. Але навмисних маніпуляцій графіками, щоб потай від усіх можна було ними скористатися – просто не може бути апріорі.

Без попередження зникає світло лише у випадку аварійних ситуацій в мережах. Наприклад, через негоду стався обрив проводу, чи на вимогу рятувальників через пожежу, або внаслідок ДТП збита електроопора – є різні причини для аварійного вимкнення, яке передбачити і попередити неможливо.

Водночас при надзвичайній ситуації в енергосистемі, яке ми на сьогодні спостерігаємо через обстріли росіянами і руйнування об’єктів української енергетики, також можуть вводитися так звані ГАВ і СпецГАВ – графіки аварійних відключень і спеціальні графіки аварійних відключень. Ці обмеження теж запроваджуються без попередження споживачів. 

Навесні та влітку цього року кілька разів виникала така потреба – тоді про це інформували краян і детально пояснювали суть цих обмежень.

Якщо вимкнення виникають у спокійний період, коли відсутні відключення за графіками, потрібно перевірити справність внутрішньої проводки оселі. 

Якщо відключення протягом всього дня – це може бути планове знеструмлення.

Інформацію про роботи на лінії завжди можна дізнатися на сайті у рубриці "Інформація про відключення" – https://oblenergo.cv.ua/shutdowns/ 

Обленерго працює щодня, без вихідних: здійснюють технічне обслуговування електричних мереж та ремонт обладнання. 

Ці роботи планують заздалегідь і задля безпеки працівників попередньо знеструмлюють обладнання, тому їх називають планові вимкнення.

В усіх випадках при відсутності електроенергії варто звертатися до колцентру: (0372) 584-980, 099 230-9900, 067 230-9900. Сервіс працює цілодобово, без вихідних, можна телефонувати будь-якої миті доби.

Усю інформацію перевіряють. 

У кожного вимкнення є причина, адже бачать як часто і як надовго відсутнє електропостачання за конкретною адресою. 

Так само, при зверненні споживача до колцентру, фіксується година звернення і розмова з оператором автоматично записується. Тому є всі можливості перевірити достовірність заяви споживача і вжити необхідних заходів, щоб усунути проблему з відсутністю електроенергії у кожному конкретному випадку.

Коли відключення за графіками погодинних відключень (ГПВ) відсутні (як наприклад спостерігаємо вже кілька тижнів поспіль від 6 вересня), проблем з відключеннями світла в Чернівецькій області нема.

В мережах можуть бути тільки аварійні знеструмлення, як це було 16 вересня через рясний і тривалий дощ і 29-30 вересня також через погоду, або планові знеструмлення – це щоденна робота усіх обленерго в усіх регіонах України. 

Обленерго працює щодня, незважаючи на погодні умови, технічні складності чи надзвичайний стан, щоб у кожній оселі була електроенергія. 

Забезпечення світлом буковинців – це не просто професійний обов’язок, це їхня відповідальність перед кожною родиною, кожним будинком та підприємством. У час, коли енергетика постійно стикається з викликами, фахівці складають максимум зусиль, щоб мережа працювала без перебоїв. 

Таким чином, основне завдання енергетиків – не просто підтримувати роботу систем, а й створювати стабільність та відчуття безпеки для мешканців регіону. Бо їхня робота — це більше, ніж просто технічні процеси.

Читайте також:Зелений ринок та опалювальний сезон в Чернівцях -ТОП новин за тиждень

Зручний формат новини у нашому Telegram

Ще більше цікавого та актуального контенту отримуйте в нашому Instagram

Слідкуйте за нашими оновленнями у Viber