СТАТТІ
12:32, 2 жовтня
Відключення світла на 15 годин в Чернівцях: правда чи міфи - розʼяснення Обленерго
СТАТТІ
Ілюстративне фото з відкритих джерел
У соціальних мережах часто ширяться чутки про те, що взимку 2025 року світла не буде по 15-20 годин на добу. Щоб отримати правдиву інформацію та уникнути паніки серед чернівчан, ми звернулися до АТ "Чернівціобленерго".
Директор з розвитку мереж АТ Чернівціобленерго Павло Світайло відповів на питання, про те, що у соцмережах часто зʼявляються повідомлення, що взимку світло будуть вимикати на 20 годин. Чи є в цьому правда?
Як будемо зимувати, важко зараз давати якісь прогнози, проте – час покаже.
Станом на 30 вересня, є сподівання, що за умови лагідного температурного режиму, який був минулої зими, можемо пройти опалювальний сезон легко.
Наразі тривають ремонти енергетичного обладнання, плани ремонтної кампанії виконуються, тож є всі шанси максимально підготувати енергосистему до зимових навантажень.
Проте, тут є два дуже важливі аспекти:
Перший – так може трапитися, якщо не буде нових руйнівних обстрілів російськими терористами об’єктів енергетики України.
Другий – ми не знаємо достеменно, якою буде зима. Якщо зима буде суворою з тривалими морозними періодами, то без погодинних відключень навряд чи обійдеться.
Щодо різноманітних повідомлень, які зараз спливають в інфопросторі.
Вважаємо, що це лише припущення і жоден з цих прогнозів не має фахових обґрунтованих підстав.
Рекомендуємо не звертати увагу на такі "лякалки", які діють здебільшого деструктивно. А зосередитися на підготовці до зими: бажано у кожній оселі передбачити можливість автономних джерел освітлення та обігріву.
Бо війна, на жаль, триває і російські окупанти ніяк не покидають спроб знищити Україну.
Як ви боретесь з дезінформацією щодо відключень світла? Чи плануєте ви зміни в інформуванні людей?
На усі конструктивні запитання чи навіть дорікання споживачів щодо нашої
роботи, ми реагуємо і надаємо необхідні пояснення.
Крім того, щодня у своїх дописах детально пояснюємо причинно-наслідковий звʼязок нинішніх проблем в енергетиці.
Тема світла сьогодні – дуже вразливе питання. Розуміємо, коли люди знервовані через відключення світла, тому через надмірні емоції не завжди можуть почути чи сприйняти наші пояснення. Але ми дуже терплячі, тож не втомлюємося знову і знову знаходити зрозумілі доступні аргументи: чому все це відбувається саме так.
Також розуміємо, що психологічно легше звинувачувати у проблемах когось, хто відкрито іде на діалог.
Тобто, через відсутність світла, води, нестачу коштів, високі тарифи, нестабільний емоційний стан декотрим людям найлегше у всьому звинуватити Обленерго.
Через це іноді від людей "прилітають" до нас найрізноманітніші звинувачення, які до нашої роботи не мають відношення.
Варто враховувати, що ворожа агентура дуже щільно проникла в інформаційний простір України і використовує емоційну нестабільність українців, щоб посіяти розкол у суспільстві.
Тому у коментарях ми чітко бачимо на регулярній основі коментарі з реальних акаунтів людей, які містять схожі між собою формулювання.
З такими "дописувачами" ми теж працюємо. При чому такі ж проплачені коментарі обурення присутні не лише під дописами про стан енергетики. Схожі сердиті коментарі добре видно під будь-якими дописами інших тематик.
Є думки, що певні райони мають привілеї і їх майже не відключають, а інші залишаються без світла набагато довше. Чи контролюється це?
Зараз люди обурюються з усіх причин.
Наприклад, "чому у сусіда є світло", "ви не вимикаєте ресторани", "тільки наша група без світла". Або є такі звернення: "я їхав трасою і бачив, що у тому селі світло не відключають".
Насправді, у графіки погодинних відключень (ГПВ) увійшли всі адреси по всій області.
На сьогодні немає такого району, який би не вимикали за графіком.
Потрібно розуміти, що сусідні вулиці, будинки і навіть різні під’їзди одного будинку можуть знеструмлюватися у різний час. Тому що належать до різних груп, бо приєднані до різних мереж і живляться від різних підстанцій.
Щодо ресторанів, яких "не вимикаємо" – на сьогодні майже увесь бізнес подбав про автономні джерела живлення, щоб не втрачати клієнтів.
Тому, якщо уся група відключена, а "ресторан працює", це означає, що заклад переключився на генератор, акумулятор чи іншу установку резервного живлення.
Сьогодні у ГПВ не вимикаємо лише ті об’єкти, які живляться на одній лінії з приміщеннями критичної інфраструктури або об’єктами життєзабезпечення області.
У Обленерго постійно працюють над оптимізацією мереж з метою справедливого розподілу потужності під час застосування ГПВ.
Чи є випадки, коли графіки відключень можуть змінюватись через політичний або економічний тиск?
Зміни у графіках пов’язані виключно зі змінами в роботі енергосистеми.
Щодня в Обленерго буковинцям нагадують, що енергосистема працює динамічно: щогодини рівень споживання змінюється, тому під це споживання має "підлаштовуватися" і генерація.
Керують балансом споживання = виробництво диспетчери НЕК Укренерго. І якщо виникає загроза дисбалансу, тобто споживання різко збільшується, а забезпечити потреби споживачів нема як, бо частина об’єктів генерації зруйновані, сонця нема через щільну хмарність і обсяг імпорту вже вичерпано, тому диспетчер вимушений обмежувати це споживання.
Тоді регіональні диспетчери НЕК Укренерго терміново надають команду запровадити обмеження для споживачів чи збільшити/зменшити кількість черг. Коли діяли стабілізаційні відключення, таких змін могло бути по кілька на день.
Все це робиться для того, щоб зберегти енергосистему в робочому стані і не дозволити російським терористам досягти своєї мети, які прагнуть зруйнувати нашу енергосистему і наше життя.
Що ви робите, щоб уникнути паніки серед населення, коли в мережі поширюють чутки про масові або тривалі відключення?
Діяти за принципом: вода камінь точить. Обленерго вперто продовжує все пояснювати і "розжовувати".
Бо люди панікують здебільшого, коли не знають/не розуміють, що відбувається. Тому краще вкотре повторити і кожному особисто приділити увагу, ніж сподіватися на "якось пройде".
Бо все одно є певна кількість людей, які не хочуть нічого знати, їм тільки "дайте світло". Такі люди були за всіх часів і є повсюди.
Також нині присутній дуже сильний вплив проплачених джерел, які за будь-яку ціну прагнуть досягти дестабілізації – власне цим дуже професійно займається кремлівська фабрика фейкоробів. Натомість у підприємстві протиставляють споживачам відверте спілкування.
Будуємо відкритий і чесний діалог. А також борються за своїх споживачів, щоб вони довіряли обленерго, а не підозрілим джерелам.
Як контролюється рівномірність відключень у приватних і багатоквартирних будинках? Чи є тут якісь відмінності?
У графіках погодинних відключень жодних переваг, привілей чи інших відмінностей при знеструмленні осель залежно від розташування, розмірів, обсягів чи тим більше форми власності, чи умовного "статусу" – немає.
Є електричне обладнання і лінії електропередачі з певним обсягом потужності, які мають знеструмити за графіком.
Вимикають не будинки і вулиці, а обладнання, яке забезпечує споживачів певним обсягом потужності. Тому, коли кажуть зняти таке-то навантаження, вимикають електричне обладнання заданої потужності.
Як відбувається комунікація з чернівчанами, щоб інформація була прозорою і зрозумілою для всіх?
Спілкуємось людською мовою,уникаючи незрозумілої вузько фахової термінології, щоб людина без спеціальної освіти могла зрозуміти непрості речі.
Звісно про всі деталі роботи галузі електроенергетики немає сенсу пояснювати, але в загальних рисах складні процеси донести можна.
Раніше, ще до великої війни, більшість користувачів електроенергією і гадки не мали, як працюють атомні енергоблоки, гідроелектростанції, що таке дефіцит потужності, баланс в енергосистемі, що таке розподіл електроенергії, підстанції, ЛЕП, високовольтні лінії, кабельні мережі – не було запиту на цю термінологію. Бо енергосистема працювала для більшості з нас непомітно.
З початком стабілізаційних відключень виникла гостра потреба зрозуміти не лише "чому у сусіда є світло", а й те, що енергосистема України під серйозною загрозою руйнування.
Тепер кожен з нас добре усвідомлює цінність електроенергії у нашому щоденному житті і кожен з нас безпосередньо бере солідарну дольову участь у збереженні енергосистеми України. У прямому сенсі.
Де дізнаватися надійну інформацію щодо тих чи інших питань?
Усі офіційні повідомлення урядових інституцій, підприємств енергетичної галузі, зокрема НЕК Укренерго, Енергоатом, Укргідроенерго, усі обленерго країни є достовірними джерелами інформації.
Варто це розуміти і орієнтуватися на них. Інші повідомлення, які часто звучать "правдиво", бо їх озвучують нібито "експерти", потрібно перевіряти. Людям насправді важко розібратися у величезному потоці інформації і навряд чи можливо верифікувати кожну фразу.
Ускладнює ситуацію з дезінформацією й політика деяких представників ЗМІ, які задля рейтингів переглядів і вподобайок поширюють неперевірену інформацію, і за це немає жодної відповідальності.
Тому, поки в Україні безкарно діятиме ворожа пропаганда, яка за багато років досвіду вийшла на високий рівень професійної брехні, уникнути поширення чуток та фейків не вдасться.
Ми ж з вами мусимо акумулювати увесь наш здоровий глузд і холодний розум, щоб не вірити всьому, що пишуть в інтернеті й навчитися вирізняти фейки.
Допоможе у цьому протидія російській пропаганді й дезінформації, яка дуже добре працює в Україні. Ну, і зрештою, довіряти енергетикам – адже, вони завжди озвучують реальний стан речей.
Хто задіяний до створення та впровадження графіків? Чи можна ними маніпулювати?
Маніпулювати графіками, на чиюсь користь – технічно неможливо.
До створення, впровадження, застосування графіків і контролю за ними задіяна велика команда працівників на різних рівнях від керівництва до електромонтерів. Помилки чи неточності, звісно, трапляються, як у будь-якій роботі.
Їх виправляють і винні працівники несуть покарання. Але навмисних маніпуляцій графіками, щоб потай від усіх можна було ними скористатися – просто не може бути апріорі.
Чи можете пояснити, чому іноді світло вимикають без попередження?
Без попередження зникає світло лише у випадку аварійних ситуацій в мережах. Наприклад, через негоду стався обрив проводу, чи на вимогу рятувальників через пожежу, або внаслідок ДТП збита електроопора – є різні причини для аварійного вимкнення, яке передбачити і попередити неможливо.
Водночас при надзвичайній ситуації в енергосистемі, яке ми на сьогодні спостерігаємо через обстріли росіянами і руйнування об’єктів української енергетики, також можуть вводитися так звані ГАВ і СпецГАВ – графіки аварійних відключень і спеціальні графіки аварійних відключень. Ці обмеження теж запроваджуються без попередження споживачів.
Навесні та влітку цього року кілька разів виникала така потреба – тоді про це інформували краян і детально пояснювали суть цих обмежень.
Чи є план на випадок, коли відключення світла тривають довше, ніж очікувалося, та що робити людям, якщо світло вимикають занадто часто або на довгий час?
Якщо вимкнення виникають у спокійний період, коли відсутні відключення за графіками, потрібно перевірити справність внутрішньої проводки оселі.
Якщо відключення протягом всього дня – це може бути планове знеструмлення.
Інформацію про роботи на лінії завжди можна дізнатися на сайті у рубриці "Інформація про відключення" – https://oblenergo.cv.ua/shutdowns/
Обленерго працює щодня, без вихідних: здійснюють технічне обслуговування електричних мереж та ремонт обладнання.
Ці роботи планують заздалегідь і задля безпеки працівників попередньо знеструмлюють обладнання, тому їх називають планові вимкнення.
В усіх випадках при відсутності електроенергії варто звертатися до колцентру: (0372) 584-980, 099 230-9900, 067 230-9900. Сервіс працює цілодобово, без вихідних, можна телефонувати будь-якої миті доби.
Як у підприємстві реагують на скарги мешканців щодо частих відключень світла?
Усю інформацію перевіряють.
У кожного вимкнення є причина, адже бачать як часто і як надовго відсутнє електропостачання за конкретною адресою.
Так само, при зверненні споживача до колцентру, фіксується година звернення і розмова з оператором автоматично записується. Тому є всі можливості перевірити достовірність заяви споживача і вжити необхідних заходів, щоб усунути проблему з відсутністю електроенергії у кожному конкретному випадку.
Чи є у планах покращити ситуацію з відключенням світла в Чернівцях?
Коли відключення за графіками погодинних відключень (ГПВ) відсутні (як наприклад спостерігаємо вже кілька тижнів поспіль від 6 вересня), проблем з відключеннями світла в Чернівецькій області нема.
В мережах можуть бути тільки аварійні знеструмлення, як це було 16 вересня через рясний і тривалий дощ і 29-30 вересня також через погоду, або планові знеструмлення – це щоденна робота усіх обленерго в усіх регіонах України.
Так працюють усі енергетики, щоб виконати головне завдання – забезпечити якісне електропостачання своїм споживачам.
Обленерго працює щодня, незважаючи на погодні умови, технічні складності чи надзвичайний стан, щоб у кожній оселі була електроенергія.
Забезпечення світлом буковинців – це не просто професійний обов’язок, це їхня відповідальність перед кожною родиною, кожним будинком та підприємством. У час, коли енергетика постійно стикається з викликами, фахівці складають максимум зусиль, щоб мережа працювала без перебоїв.
Таким чином, основне завдання енергетиків – не просто підтримувати роботу систем, а й створювати стабільність та відчуття безпеки для мешканців регіону. Бо їхня робота — це більше, ніж просто технічні процеси.
Читайте також:Зелений ринок та опалювальний сезон в Чернівцях -ТОП новин за тиждень
Зручний формат новини у нашому Telegram
Ще більше цікавого та актуального контенту отримуйте в нашому Instagram
Слідкуйте за нашими оновленнями у Viber
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
15:15
11:15
14:42
Вчора
12:03
Вчора
10:15
Вчора
Спецтема
Оголошення
live comments feed...
Коментарі