Редакційна політика

Команда 0372.ua керується редакційною політикою, викладеною у цьому документі. Ці принципи слугують практичним інструментом для наших співробітників та підкріплюють нашу прихильність до основних принципів журналістики – точності, неупередженості та справедливості, гуманності та поваги до інших, редакційної незалежності та підзвітності через прозорість.

Ці правила поширюються на всіх, хто співпрацює з нами, включаючи фрілансерів, підрядників та блогерів, і гарантує, що редакційні принципи визначають поведінку всіх учасників створення контенту. Всі ознайомлені з цими принципами, дотримуються їх і несуть відповідальність за їх невиконання. Відповідальною за їх дотриманням є головна редакторка Сайту міста Чернівці 0372 Лідія Хаустова

Редакційний процес підлягає періодичному аналізу, відповідно до встановлених показників ефективності. У разі необхідності, вживаються заходи для постійного поліпшення редакційного процесу.

62 відповіді про те, як ми працюємо

1. Хто ми? Сайт 0372.ua був заснований 25 жовтня 2011 року, як частина всеукраїнської мережі міських сайтів CitySites. Це мережа незалежних довідково-інформаційних інтернет-ресурсів. Один з небагатьох в Україні прикладів того, що медіа в нашій державі може розвиватися, як бізнес і при цьому, не належить політикам чи олігархам. 

2. Мова написання - українська.  

3. Для кого ми пишемо: для жителів міста Чернівці, Чернівецької області та України.

4. Наша місія:  створювати якісний, незалежний контент, аби інформувати нашу аудиторію про актуальні події в місті, області та країні, а також готувати унікальні матеріали на актуальні й цікаві теми. 

5. Ми керуємося такими ключовими принципами, як точність, незалежність, неупередженість, справедливість, прозорість та підзвітність. 

6. Ми дотримуємось: 

  • Принципів етичної журналістики, які викладені у стандарті JTI CWA 17493:2019  (точність; незалежність від політичних, корпоративних чи інших центрів влади; належна неупередженість у систематичному підході до репортажів та редагування; справедливість, повага та врахування впливу журналістики на життя інших; прозорість для забезпечення підзвітності та відповідальності перед громадськістю). Для цього ми перевіряємо кожну статтю перед публікацією на дотримання цих принципів, зазначаємо авторів публікацій та власників медіа, маркуємо належним чином усі матеріали, відділяючи редакційні статті від рекламних, дотримуємось внутрішніх політик для вирішення ситуацій, пов’язаних з конфліктами інтересів та скаргами, маємо відкриті канали для зв’язку з редакцією та авторами. 
  • Кодексу етики українського журналіста, 
  • Підзвітні Національній раді України з питань телебачення та радіомовлення та Інституту масової інформації. 

Якщо ви хочете поскаржитись на нас, то зверніться до Комісії з журналістської етики, або до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Ми дотримуємось рекомендацій, структур і найкращих практик, що видаються цими органами. Крім того, існують процеси внутрішньої підзвітності, згідно структури організації. 

7. Механізми внутрішньої підзвітності переглядаються на загальних зборах усіх членів організації раз на півроку. 

8. Цінності сайту

  • Ми за єдину і незалежну Україну.
  • Ми за дотримання законів і моральних принципів.
  • Для нас важлива свобода. Головний наш внутрішній цензор - не нашкодити.
  • Ми поважаємо право кожної людини на вибір бути такою, якою вона хоче, якщо це не шкодить моральним принципам і суспільству.
  • Постійний саморозвиток і прагнення вчитися.

9. Які є розділи на сайті: “Головна”, “Новини”, “Довідник”, “Реклама на сайті”, “Вакансії”, “Нерухомість”, “Афіша”, “Дозвілля”, “Оголошення”, “Авто/Мото”, “Фотозвіти”, “Погода”. Редакційна політика стосується саме розділу новин.

10. Структура власності: Інтернет-видання 0372.ua входить у мережу міських сайтів компанії CitySites та належить громадській організації Має сенс, яка здійснює управління сайтом. Власником мережі міських сайтів є ТОВ "іНТЕГРО ГРУПП".

11. Як з нами зв'язатися:  ви можете написати листа на електронну пошту [email protected]  [email protected]  або зателефонувати за номером: 0504262624. Якщо вас цікавить розміщення реклами, то зв'язатися з рекламним відділом ви можете за телефоном: 0504262624 або написавши е-mail: [email protected]

12. Які у нас джерела фінансування? Сайт не фінансується політичними партіями, політиками, олігархами та іншими представниками великого капіталу, а тому журналісти сайту вільно пишуть про всі новини та події, незалежно від того, хто є «головним героєм» їхнього матеріалу .

13. Сайт підтримує малий та середній бізнес, розміщуючи інформацію про представників цих видів бізнесу та рекламу, відтак, 0372 “живе” за рахунок реклами. 

14. Діяльність нашої організації також підтримують партнери: Internews, Chemonics International, IREX/Ukraine, Prague Civil Society Centre nadační fond, DW Akademie.

15. Редакція дотримується політики різноманітності та забезпечує добробут свого персоналу. Ми створюємо затишну атмосферу, що сприяє творчості та співпраці. У нашій організації немає дискримінації, ми проводимо відкриті конкурси для залучення найкращих кандидатів, забезпечуючи рівні можливості для всіх. Ми керуємось внутрішніми настановами щодо навчання та підвищення кваліфікації співробітників. 

16. Безпека всіх журналістів є першочерговою турботою для нас. Будь-який працівник редакції має можливість звернутись до директора медіа у разі зіткнення з матеріалами делікатного чи образливого характеру, або фізичних і психологічних ушкоджень. Відповідальні директор медіа та головний редактор, які мають доступ до особистої інформації, що стосується інших співробітників, повинні розглядати таку інформацію як конфіденційну та не розголошувати її нікому, окрім як під час виконання офіційних обов’язків.

Про рекламу на сайті

17. Ми не ставимо замовні матеріали під виглядом редакційного матеріалу - іншими словами, «джинсу». На нашу думку, це нечесно по відношенню до читачів. Тому всі комерційні матеріали ми обов'язково маркуємо.

На правах реклами ми розміщуємо матеріали з маркуванням:

  • «Реклама» чи «Спонсорований контент» для позначення рекламних матеріалів.

18. Відповідальність за зміст рекламної новини на сайті несе рекламодавець.

19. Журналіст не має права розміщувати рекламну статтю під виглядом редакційної. У такому випадку за порушення політики сайту його оштрафують або звільнять.

20. Редакція самостійно вирішує, які матеріали про бізнес можна розміщувати як редакційні. Це стосується рейтингів і оглядів закладів. Тоді редакційний матеріал розміщуємо без маркування.

21. Якщо ви побачите на нашому сайті комерційний матеріал, розміщений під виглядом редакційного, просимо повідомити про це на цю електронну пошту редакції.

Принципи роботи редакції і розміщення матеріалів

22. Кожну новину або розгорнутий матеріал на сайті пише автор. Його ім'я зазначено зліва вгорі - щоб читач знав, хто для нього працює. Також про кожного співробітника редакції розміщена коротка інформація і його електронна пошта для зв'язку. Ми розміщуємо на сайті автоматично згенерований контент, наприклад - погоду, афіші та ін. Ми маркуємо контент, який був повністю згенерований штучним інтелектом. 

23. Кожен автор перед публікацією повинен переконатися в достовірності інформації, що публікується і перевірити джерела.

24. У нас впроваджено структурований підхід до публікацій. Кожен матеріал проходить всі етапи перевірки перед виходом, з урахуванням відповідальних осіб. За підготовку матеріалів, перевірку фактів, створення/підбір текстів/фото/відео та дотримання редакційних стандартів відповідальний журналіст. За перевірку матеріалів, їх редагування та відповідність редакційній політиці відповідає головний редактор.  

25. У нашій редакції є база власних фотографій і відео, яка використовується для забезпечення автентичності матеріалів. Перед публікацією будь-якого стороннього візуального контенту ми перевіряємо джерела, автентичність та контекст, а також зазначаємо звідки ми взяли фото чи відео. 

26. Якщо журналіст припустився помилки, - фактологічної, орфографічної або стилістичної - і опублікував недостовірну інформацію, він зобов'язаний її виправити. Ми теж можемо помилятися, але при цьому повинні це визнавати і виправляти.

27. Ми розмежовуємо новинний і авторський контент у “фішці” статті, яка позначена над вказаним авторством: “НОВИНИ”, “СТАТТІ” відповідно. Якщо публікується контент, що містить особисті думки чи суб'єктивні оцінки (наприклад, блоги, авторські колонки), ми чітко розмежовуємо його від новинного контенту позначкою “БЛОГ”. Якщо публікується контент, який є рекламою або спонсорованим матеріалом, він чітко відокремлений від новинного вмісту. У таких випадках ми зазначаємо, що матеріал є рекламним або промоційним, використовуючи відповідне маркування "РЕКЛАМА" або "СПОНСОРОВАНИЙ КОНТЕНТ". Якщо контент надісланий ззовні, то ми відмежовуємо його маркуванням “ПРЕСРЕЛІЗ”, АБО “UGC”, якщо контент надісланий читачами. 

28. Ми не можемо називати людину хабарником або злочинцем до рішення суду. В такому випадку в новині використовуємо слово «підозрюваний». Таким чином редакція дотримується презумпції невинності.

29. Ми використовуємо маркування 18+ для новин та матеріалів, які містять текстову або візуальну інформацію про насильство, трагедії, нецензурну лексику. Таким чином ми попереджаємо читачів, що інформація може зашкодити їхньому психологічному або моральному стану. З тих же мотивів ми не публікуємо фото і відео загиблих, а також оголені частини тіла без “замилювання”. Якщо матеріал містить нецензурну лексику, ми попереджаємо про це маркуванням 18+ та відповідним формулюванням. Ми ретельно оцінюємо необхідність публікації відвертого контенту, включаючи матеріали, що можуть бути визнані неприйнятними. Якщо ми вирішуємо опублікувати такі матеріали, ми обов’язково попереджаємо читачів маркуванням 18+, щоб вони були обізнані про характер контенту і могли прийняти свідоме рішення щодо його перегляду. 

30. Журналіст може публікувати фото неповнолітніх, але зобов'язаний «замилити» особи дітей. Відкривати їх можна в тому випадку, якщо неповнолітніх розшукує поліція, і дітей потрібно розпізнати по фото або з дозволу батьків.

31. Ми не публікуємо редакційні матеріали з безпідставними звинуваченнями в злочинах без доказів. Якщо на редакцію подадуть в суд за матеріал без порушень ред політики, але він не сподобався герою, компанія буде захищати позицію автора в суді.

32. Ми не публікуємо в новинах заклики до насильства, дискримінації та розпалювання ворожнечі, в тому числі повалення влади і приниженню державних символів України.

33. У журналіста може бути своя думка щодо політичної ситуації в місті, області або країні, але йому забороняється відстоювати позицію будь-якої партії, популяризувати її, маніпулювати інформацією або перекручувати її щодо інших політичних партій. Аналогічна ситуація і з релігійними або особистими поглядами журналіста.

34. Якщо співробітник редакції був упередженим під час роботи, редакція припинить з ним співпрацювати. Журналіст не може зловживати своїм службовим становищем і користуватися ним для тиску і впливу. Також журналіст не може брати подарунки в обмін на замовчування або зміна інформації в інтересах героя.

35. Ми не публікуємо плагіат, оскільки поважаємо працю колег. Ми можемо використовувати інформацію з іншого ресурсу, але обов'язково даємо на нього гіперактивне посилання. Якщо журналіст розмістив скопійовану інформацію під своїм ім'ям, ми вважаємо це крадіжкою і припиняємо співпрацю з ним.

36. Ми дотримуємося інструкцій і вимог Політики щодо конфліктів інтересів. Ми гарантуємо забезпечити відсутність конфліктів інтересів — реальних, потенційних або уявних, які шкодять цілісності історії або редакційній незалежності тих, хто над нею працює. У разі виникнення потенційного конфлікту інтересів, співробітники зобов'язані повідомити про це головного редактора. Редакція зобов'язується провести розслідування та визначити, чи необхідно вжити заходів для уникнення конфлікту. Журналісти мають право відмовитися від виконання завдань, які можуть створити конфлікт інтересів. Співробітники обізнані про можливий тиск з боку політичних, бізнесових або соціальних груп. Будь-які спроби тиску на журналістів для зміни змісту або редакційних рішень повинні негайно повідомлені редактору. Ця політика поширюються на вирішення реальних, потенційних або уявних конфліктів, пов’язаних з особистими інтересами співробітників. 

37. Ми намагаємося бути неупередженими і дотримуватись балансу думок у матеріалах, при цьому використовуючи критичний підхід. Ми зобов'язані в матеріалі опублікувати думки всіх сторін конфлікту, дотримуючись нейтралітету. 

38. Ми поважаємо приватне життя, тому не називаємо прізвища причетних до адміністративних або кримінальних правопорушень. Виняток становлять лише випадки, де інформація становить суспільний інтерес, або людина - публічна.

39. Ці вказівки розповсюджуються на контент, який ми транслюємо у прямому ефірі на платформі META. 

40. Усі особи, які мають безпосереднє відношення до публікацій на сайті чи в соціальних мережах, мають право звернутися до редакції 0372 з проханням про спростування інформації, якщо вважають і мають переконливі свідчення про те, що вона неправдива. Прохання про спростування має бути надіслане на редакційну пошту [email protected] з вказанням назви матеріалу, датою публікації і посиланням на нього. Автор листа має зазначити своє безпосереднє відношення до інформації, а також конкретний факт чи факти, який, на його переконання, мають бути спростовані. Також автор звернення має залишити свої контакти для переговорів і уточнення інформації за необхідності. 

41. Будь-яке звернення розглядається на колегіальній комісії у складі головного редактора, автора матеріалу та директора медіа. Рішення про публікацію спростування та його формат приймає головний редактор. Якщо ж після перевірки інформації редакція не виявила переконливих аргументів та фактів для спростування, воно не публікується. 

Джерела інформації 

42. Ми не залежимо від джерел інформації при створенні контенту. Джерело інформації не впливає на зміст матеріалів, оскільки ми прагнемо до об'єктивності та балансу у висвітленні подій, дотримуючись при цьому незалежності редакційної позиції. Ми не зобов’язані надсилати матеріал для перевірки перед публікацією джерелу. Редакція може надіслати матеріал джерелу частково для уникнення помилок у професійних формулюваннях. 

43. Редакція прагне забезпечувати різноманіття джерел інформації, дотримуючись принципу об'єктивності. Ми намагаємось враховувати різні вікові категорії, стать, професії та соціальний статус при формуванні контенту, щоб відобразити широкий спектр думок та поглядів. Це дозволяє нам створювати матеріали, які відповідають реаліям та потребам нашої аудиторії, забезпечуючи збалансоване висвітлення подій. 

44. Ми намагаємося не узагальнювати людей при написанні новин і вказувати конкретне джерело інформації - людину або організацію, якщо це колективне звернення. Якщо джерелом інформації виступає людина, ми вказуємо його ім'я, прізвище, а також посаду або місце роботи.

45. Якщо ми публікуємо результати соціологічних досліджень, то в матеріалі обов'язково вказуємо, хто їх проводив, кого і де опитували, який метод опитування та яка похибка дослідження.

46. Ми серйозно ставимося до подачі статистичних даних. Ми звертаємось лише до надійних джерел і перевіряємо дані, щоб гарантувати їхню точність.

47. У кожному матеріалі посилання на джерело знаходиться в першому абзаці, зазвичай у другому реченні. Ми ставимо гіперактивне посилання із зазначенням конкретного джерела інформації. 

48. Інформацію про збір коштів на лікування чи допомогу Силам оборони України публікуємо тільки після того, як переконаємося в достовірності інформації. У новині про збір на лікування обов'язково повинна бути копія діагнозу і висновків лікаря з печаткою і підписом. З метою конфіденційності інформації копії документів редакція може залишати в своєму розпорядженні без публікації на сайті.

49. Ми можемо публікувати контент від зовнішніх джерел, таких як блогери, або контент від очевидців (UGC - User generated content), але він проходить усі стадії перевірки та має відповідати нашим вимогам і стандартам, як і редакційний. У разі, якщо він порушує редакційні принципи та журналістську етику, містить наклеп, образливі висловлювання, заклики до насильства чи будь-яку форму дискримінації, то він не може бути допущений до публікації. Такий контент ми маркуємо відповідними позначеннями: “БЛОГИ”, або “UGC”.

50. Ми можемо використовувати анонімні джерела для висвітлення суспільно-важливої інформації, гарантуючи їх нерозголошення задля безпеки. Інформація від анонімних джерел має бути перевірена і правдива, а також має відповідати редакційним стандартам і журналістській етиці. Їх розкриття можливе лише за рішенням суду. Контент може публікуватися анонімно або під псевдонімами лише у виняткових випадках, наприклад, якщо є загроза безпеці, особистому життю або засобам існування джерелу інформації, і лише з дозволу відповідального головного редактора. У таких випадках читачів буде повідомлено про те, що ідентифікаційні дані не розголошуються, і надано пояснення.

51. При публікації ми зазначаємо місце події, звідки поширюється контент. Залежно від того, на яку географічну місцевість поширюється інформація, ми зазначаємо область, місто чи конкретну локацію (наприклад, вулицю, де проводиться ремонт дороги). У випадках, коли розкриття місцезнаходження, звідки передається контент, загрожує безпеці журналістів, учасників подій, або інших осіб, розкриттю адрес об’єктів критичної інфраструктури та конфіденційної інформації в умовах воєнного стану, який діє на території України з 24 лютого 2022 року, ми в праві не повідомляти точні дані. Якщо доступ до місцезнаходження, з якого поширюється контент, або інша інформація були надані за сприяння зовнішньої організації, ми зазначаємо джерело цієї інформації, завдяки якій ми отримали такий доступ, забезпечуючи прозорість. 

Коментарі та інтерв’ю

52. Журналіст при зверненні за коментарем - по телефону або під час заходу - повинен представитися співрозмовнику і попередити, що хоче взяти коментар під запис для того, щоб використовувати його в матеріалі. При необхідності або на прохання співрозмовника журналіст повинен показати редакційне посвідчення з дійсною датою, печаткою та підписом редактора.

53. На початку інтерв'ю журналіст зобов'язаний попередити співрозмовника, що розмова записується з метою обробки інформації для матеріалу. Він може це робити тільки після дозволу співрозмовника, який також потрібно записати на диктофон.

54. Журналіст може не відправляти інтерв'ю на узгодження.

55. Журналіст не може змінювати зміст цитати: він має право змінити його стилістично або синтаксично, зберігаючи при цьому зміст сказаного. Цитата в тексті при цьому чітко виділяється лапками із зазначенням в кінці джерела (автора) висловлювання. 

Співпраця з читачами

56. Читач може повідомити новину в редакцію, натиснувши на зелену кнопку з написом «Повідомити новину» вгорі праворуч, вказавши ім'я, контакти для зв'язку і фактажну інформацію. Ми постійно перевіряємо редакційну пошту і читаємо надіслані повідомлення. Ми можемо опублікувати надіслану інформацію, якщо вважаємо її соціально важливою і корисною або цікавою для читача сайту. Ми не зобов'язані публікувати всі надіслані новини. Також редакція залишає за собою право частково або повністю змінювати текст, не впливаючи на зміст повідомлення. Такий контент потребує ретельної перевірки та має відповідати всім вимогам, як і редакційний.  Ми маркуємо його словом “UGC” - User Generated Content. 

57. Ми «за» конструктивну критику і продуктивну співпрацю з читачами. Але ми також можемо видаляти коментарі на сайті і на сторінках соцмереж сайту, якщо вони містять образи працівників або інших читачів, рекламу, спам, ненормативну лексику, заклики до насильства, розпалювання ворожнечі, образи честі, повалення конституційного режиму. Коментарі не повинні містити утисків,  наклепу, або неправдивої інформації, не мають порушувати конфіденційність інших осіб та втручатися в їх особисте життя. Ми дотримуємось принципів відповідальності та поваги у спілкуванні, щоб забезпечити здорову і конструктивну дискусію.

58. Повідомити нам про помилку або друкарську помилку в новині або авторському матеріалі можна виділивши відповідний текст і натиснувши Ctrl + Enter. Ваше повідомлення прийде на нашу редакційну пошту. З повідомленням про помилку або неточність  до нас можуть звернутись особи, які причетні до історії, написавши головному редактору, або на редакційну пошту [email protected]. Редакція гарантує публікацію виправлення всіх суттєвих неточностей і помилок у тому ж місці і в той же спосіб, що й оригінальна версія із зазначенням дати і суті виправлення на початку матеріалу. Відповідальним за розгляд повідомлень та виправлення неточностей несе головний редактор. 

Передрук матеріалів сайту

59. Ви можете цитувати матеріали сайту без попередньої згоди редакції. Але в такому випадку потрібно обов'язково дати посилання на нас. Для інтернет-видань це повинна бути пряме гіперпосилання на статті з цитатами, розміщене в першому чи в другому абзаці тексту.

60. Редакція залишає за собою право на заборону передруку матеріалу. Він позначається фразою «Повне або часткове копіювання цього матеріалу без дозволу редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав».

61. Правила редакційної політики діють з моменту їх опублікування на сайті. Також ми залишаємо за собою право змінювати або уточнювати її. 

62.  Якщо ви помітили порушення журналістських принципів або редакційних настанов на нашому сайті, то ви можете звернутись на нашу редакційну пошту [email protected] згідно Закону України “Про Звернення громадян”, до головної редакторки Сайту міста Чернівці 0372 Лідії Хаустової. Усі звернення повинні бути доведені до відома старшого співробітника , який безпосередньо не пов’язаний зі створенням контенту. Усі скарги та пропозиції розглядаються справедливим, розумним і своєчасним способом.

Також ви можете звернутись до регуляторних органів: Комісії з журналістської етики, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.  

Автор: Олег Скрипник, головний редактор компанії CitySites. 

Якщо у вас виникли питання щодо редакційної політики, 

напишіть на електронну пошту: [email protected]