• Головна
  • Як зробити нудні домашки у початковій школі цікавими, а навчання дієвим: поради вчителя-практика
початкова школа
14:35, 12 листопада 2020 р.
Надійне джерело

Як зробити нудні домашки у початковій школі цікавими, а навчання дієвим: поради вчителя-практика

початкова школа
фото з відкритих джерел

фото з відкритих джерел

Щоб не змушувати учнів зазубрювати, здавати і забувати матеріал, у початковій школі варто звернутися до проєктного навчання. Це метод, під час застосування якого учні досліджують і спостерігають, пише 0372.ua.

Проєктне навчання - геніальний метод навчання

Про це учителька школи Liko-School Наталія Непорада розповіла порталу Освіта.юа.

Нагадаємо, ми писали раніше: Як заохочувати дітей вчити і любити українську мову: роздуми та поради чернівецької вчительки

Правило "трьох З" – зазубрив, здав, забув – вважають одним з найгірших методів навчання. Так учні не лише не засвоюють матеріал, а й зовсім не розуміють його. Тож у світовій педагогіці вже понад сто років тому винайшли абсолютно протилежну форму освіти – проєктне навчання. 

За словами Наталії Непоради, проєктне навчання – це метод, під час застосування якого учні досліджують і спостерігають. Основне завдання цього методу – не надати вже готові знання, а навпаки, спонукати дітей самостійно спостерігати, досліджувати й доходити власного висновку. 

У своїй практиці я вже багато років працюю над цим, і переконалася, що метод проєктного навчання дійсно дієвий. Ще одне підтвердження знайшла під час подорожі до Фінляндії, де побачила, як діти пізнають світ за методом проєктного навчання, – розповідає вчителька. 

На її думку, дітям молодшого віку дуже цікаво досліджувати світ. А якщо це цікаво, то не доводиться їх мотивувати навчатися. Цей метод обов’язково супроводжується власними передбаченнями дитини стосовно поставленого завдання. Це передбачення може здійснитися, а може й ні. І вже впродовж розмірковування, дослідження, спостереження учні самостійно доходять певного висновку. 

Роль учителя під час проєктного методу кардинально змінюється. Тепер він – не світило всіх знань, а ментор, фасилітатор, який керує освітнім процесом. А головною перевагою проєктного методу є те, що дітей навчають сприймати свої помилки правильно. 

Учні в принципі не бояться робити помилок – бояться їхні батьки. А це передається дітям. Діти бояться лише, коли їх сварять, тому спостерігають за реакцією дорослого. Потрібна адекватна реакція з боку дорослих. Помилятися – це нормально, а не помиляється лише той, хто нічого не робить, – наголошує Наталія Непорада. 

Як краще втілити проєктне навчання для учнів початкових класів 

Для початку потрібно відпрацювати правила роботи, особливо роботи в парі. А оскільки є багато цікавих групових проєктів, учням треба розповісти й про правила роботи в групі. Це маленькі кроки, завдяки яким формується співпраця: говорити по черзі, не перебивати, не змінювати тему дискусії, навчитися поважати висловлені думки, говорити коротко і чітко. 

Далі, на думку вчительки, необхідно навчити учнів шукати інформацію. Ця навичка знадобиться їм під час пошуку відповідей для опрацювання конкретного завдання. Разом з дітьми важливо дійти висновку, що відповідь можна знайти будь-де: звернутися до вчителя чи до батьків, прочитати в енциклопедії, пошукати в інтернеті або провести самостійне дослідження. Тому саме з пошуком інформації учні знайомляться в першому класі.

Які мініпроєкти можна запропонувати для домашнього опрацювання

Наталія Непорада розповідає, що працює в школі повного дня. Тут діти перебувають з восьмої ранку до восьмої вечора. Тож усі проєкти для домашнього опрацювання учні втілюють разом з учителькою. Хоча залучати батьків також цілком реально. Наведемо декілька прикладів проєктів, які можуть бути цікаві першокласникам. 

«Геометрія довкола» 

Дитина вивчає геометричні фігури та намагається знайти їх у повсякденному житті. Наприклад, якої форми телевізор чи газова плита вдома. 

«Досліджуємо час разом»

Щоб дослідити час разом з дітьми, учителька рекомендує провести дослід. Для цього дитина має взяти секундомір і відстежити, що встигне зробити протягом п’яти хвилин. Або ж, наприклад, прослідкувати, що мама встигає зробити протягом цього часу. 

«Рослини біля мого будинку»

Дослідження рослин підійде для початкової школи, фото з відкритих джерел

Дослідження рослин підійде для початкової школи, фото з відкритих джерел

Також батьки можуть провести невеличку екскурсію дорогою до школи. Головне завдання – досліджувати кількість рослин, дерев, кущів і їх види. 

«Інсектарій у класі»

За словами вчительки, більшість таких проєктів виникає спонтанно: теми пропонують самі діти, наштовхуючи на новий досвід: «Під час уроку учениця якось запитала мене, чи можуть метелики жити цілий рік, якщо створити їм комфортні умови. Ми придбали лялечок, створили їм усі умови, розмістили в спеціальний бокс. Буквально через два тижні під час уроку вони таки в нас з’явилися. Ми їх розглядали, фотографували, навіть зняли на камеру. А потім помістили в більший бокс. Діти досліджували, якими квітами можна їх годувати, а якими ні. Учні самостійно шукали інформацію і спостерігали за комахами». 

Головне, щоб і батьки, і вчителі підхоплювали ідеї дітей і скеровували їх для вивчення потрібного предмета. Дитина має зрозуміти, навіщо їй ці знання.

«Вивчаємо веселку»

Для вивчення кольорів можна використовувати веселку. Так, діти разом з батьками можуть власноруч створити її за допомогою віддзеркалення CD й ліхтарика в темній кімнаті.

«Обмежений бюджет»

Також учителька рекомендує навчити дітей робити покупки з обмеженим бюджетом. Для цього треба написати список і пошукати в інтернеті, де можна замовити товар, щоби вкластися в потрібний бюджет.

«Три стани води»

Дітям цікаво досліджувати стани води. Для цього дитина з допомогою батьків може налити воду в склянку й поставити її в морозильну камеру. А далі – спостерігати, що відбудеться з водою. Пізніше дітям буде цікаво прослідкувати, як тане замерзла вода та як утворюється пара.

Під час проєктного навчання важливо підтримувати зацікавленість дітей і не боятися проводити досліди. Варто підхоплювати інтерес учнів і не боятися давати їм експериментувати. Навіть якщо деяким дорослим ці досліди здаються безглуздими, дітям це потрібно.

Читайте такожУ Чернівцях вірш Пауля Целана зазвучав по-новому (ВІДЕО)

Велосипедисти можуть їздити смугою громадського транспорту - Кабмін

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#проєктне навчання #початкова школа #досліди
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити

Коментарі

Оголошення
live comments feed...